23. června 2014

POTRHANÁ KŘÍDLA

Potrhaná křídla - Ruta Sepetysová

Nakladatel: CooBoo
Počet stran: 296
Rok a měsíc vydání: 05/2014

Anotace: New Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se jí snaží stáhnout dolů?

Josie Moraineová žije sama v malém pokojíku nad knihkupectvím, kde pracuje během dne. Každé ráno chodí ještě uklízet do domu lásky, kde pracuje její matka. Josie je pilná a pracovitá dívka, chytrá a cílevědomá, ráda by to jednou někam dotáhla, pokud možno hodně daleko od špinavé mafiánské Čtvrti. Dokáže se vyhnout budoucnosti své matky? I když ji k tomu všichni ponoukají, i když ji k tomu okolnosti tlačí, i když k ní není život milostivý?

Dílo je členěno na krátké několikastránkové kapitoly, takže se moc dobře čte. Vždy jde přečíst si ještě jednu a neztratit na tom půlku noci nebo muset přerušit v půlce a pak složitě přemýšlet, co se stalo naposledy. Části jsou ukončené, jde o krátké příběhy a historky dávající dohromady celou situaci.

Dozvíme se hodně o vztahu matky s dcerou. Ani jedna to nemá v postavení k té druhé lehké. Vidíme však, jak to může dopadnout, když matka nezastává svou roli rodiče tak, jak by si její dítě zasloužilo. Co všechno pak chudáka holku potkává, s čím se musí potýkat. Sama a bez podpory milující rodiny. Cítíme její touhu po nalezení otce, slušného, hodného, bohatého, vzdělaného, přesný opak toho, co jako jediné toto děvče v životě poznalo.

Kniha plná touhy vymanit se z nepřízně osudu, něco dokázat, něco po sobě zanechat. Snaha dostat se někam výš, i když to člověku není přáno, i když ti, co by nás měli nejvíce podporovat, hází klacky pod nohy. Skvěle vykreslená atmosféra, sympatické postavy, autorka po minulé oblíbené knížce rozhodně pokračuje s vysoko nastavenou laťkou.

Recenze psána pro web DatabazeKnih.cz

16 komentářů:

  1. Jóó, tak tuhle knížku bych taky chtěla. :-D A kterou né, že? :-D Každopádně bezva recenze. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju :) a ano, kterou knížku ty bys nechtěla ... :-D

      Vymazat
    2. No jo :-D ale ty by jsi mě snad mohla chápat ne? :-D

      Vymazat
  2. Tohle si chci opravdu moc přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Někdy minulý týden jsem knihu také dočetla a... Ruta Sepetysová je fakt skvělá spisovatelka. Doufám, že co nejdřív vydá další knihu.
    Ještě mě na Křídla čeká recenze, protože si zaslouží, aby se o nich dozvědělo co nejvíc lidí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jeji dalsi knihu si taky rozhodne okamzite poridim ! vazne uzasna autorka

      Vymazat
  4. Takže nejen ze má moc krásnou obálku, má i velmi zajímavý obsah! Pěkná a vystizna recenze, knížku bych si fakt chtěla přečíst :-)

    OdpovědětVymazat
  5. já se tak těším až si ji přečtu.. a jestli ji v tvý soutěži nevyhraju tak si ji ještě v ten samý den půjdu koupit! :D jinak bezva recenze ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dekuju :) uz se blizi losovani, tak budu drzet palce :)

      Vymazat
  6. Já tuhle knížku četla a děsně se mi líbila. :3 Četla jsem už od spisovatelky V šedých tónech a to je taky úžasná kniha. Autorka podle mě dokáže velmi emotivně a realisticky napsat to, co potřebuje. A obě tyhle témata jsou vážná, přesto podaná s lehkostí. Krásně napsaná recenze na úžasnou knihu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju. mě se taky moc líbila, tahle autorka prostě ví, jak psát, málo kdy si u autora všimnu nějakého jakože charakteristického rysu, ale u téhle to fakt vidím, překvapivě :)

      Vymazat
  7. Měla jsem strašné štěstí a v knihovně jsem si jako úplně první člověk tuto knížku půjčila. Te den jsem šla do knihovny knížky pouze vrátit ale když jsem jí tam uviděla, samozřejmě jsem si jí půjčila! Moc se těším až si jí přečtu. Od autorky bych si chtěla přečíst (pokud se mi budou Potrhaná křídla líbit) i knížku V šedých tónech. Jinak recenze se moc povedla ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. panejo bylas prvni? tak to byla jeste uplne nova, vonava a tak vid :) ja na Sedy tony asi nebudu mit nervy, pry je to strasne nadherny, ale smutny, tak to zatim asi odlozim, jsem srab ... :)

      Vymazat
  8. Po této knížce jsem pokukovala a asi si ji koupím :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...