28. října 2014

AJAX PENUMBRA 1969

Ajax Penumbra 1969
Robin Sloan


Nakladatel: Host
Počet stran: 77
Rok a měsíc vydání: 10/2014

Anotace: Je srpen 1969. Léto lásky je blednoucí vzpomínkou. Ulice San Franciska pulzují tóny Led Zeppelin a Marvina Gaye. A rachotem sbíječek: pár bloků od knihkupectví City Lights roste futuristický mrakodrap a pod zálivem se buduje tunel metra. Sady na jih od města ustupují zbrusu novému počítačovému průmyslu. Ale mladý Ajax Penumbra nepřijel do San Franciska, aby hledal volnou lásku nebo záblesk technologické budoucnosti. Hledá knihu — jediný dochovaný výtisk spisu Techné Tycheon, tajemného svazku, který přinesl a zase vzal bohatství každému, kdo ho vlastnil. Poslední zmínka o knize říká, že je v San Francisku — tento záznam je ale sto let starý. Penumbra byl svou univerzitou vyslán na Západní pobřeží, aby knihu našel a získal pro její knihovnu. Po několika týdnech neúnavného pátrání se však necítí být k cíli blíž než na začátku. Ale jednou pozdě v noci, po dalším dni skličujících slepých uliček narazí na nonstop knihkupectví a jeho možnosti se náhle mnohonásobně rozšíří… Kniha Ajax Penumbra 1969 dějově předchází Nonstop knihkupectví pana Penumbry a vysvětluje tajemné okolnosti, za kterých se tento výstřední knihkupec dostal ke svému nevšednímu zaměstnání. 

Na této knize je zajímavé především to, že u nás nevyjde tištěná, ale pouze jako e-kniha. S žádnou jinou takovou jsem se tu ještě nesetkala a považuji to minimálně za zajímavé. Nějak jsem nepátrala po důvodech, proč se k tomu nakladatel takto rozhodl, každopádně já mám kde e-booky číst, tak jsem se do ní směle pustila. 

Není nijak objemná, je to v podstatě odpolední jednohubka, se vším všudy 79 stran. Podle mě je to spíše taková povídka, jeden příběh, jedno pátrání po ztracené knize. Toto vyprávění sice vyšlo až teď, ale časově předchází jiné knize od autora a to o Nonstop knihkupectví pana Penumbry. Tu jsem já nečetla, ale tato jakási předmluva mě zaujala natolik, že si ji mám v plánu brzo přečíst. Bylo totiž naznačeno několik věcí, co se, předpokládám, rozeberou právě ve dvojce a mě to vážně zajímá! Navíc je to o knihkupectví, to si jednoznačně musím přečíst. 

Četlo se mi pěkně, jde o milé povídání členěné do kapitol s drobnými příběhy, týkající se pátrání po ztracené knize. Zaměstnání hlavního hrdiny, z jehož pohledu děj prožíváme, je vážně zajímavé, musím zjistit, jestli něco takového funguje i u nás. Cestou potká mnoho zajímavých lidí, kteří se mu snaží pomoci.

Příběh má spád, není tam žádné zbytečné okecávání, to by asi ani na tom omezeném stránkovém počtu nešlo. Nechybí ale popis okolí, situací apod. v příjemně rozumné míře, abychom si to uměli představit, ale nezabývali se tím deset minut. Škoda, že to nevyjde vytištěné, spolu s dvojkou bych si to docela ráda do knihovničky pořídila. 

Za poskytnutí recenzního e-booku děkuju nakladatelství Host.

4 komentáře:

  1. Vypadá to zajímavě, ale nevím, jestli je to zrovna knížka, která by mohla bavit mě :) Navíc hrozně nerada čtu něco na počítači nebo na mobilu (čtečku knih ani tablet nemám), takže si žádné e-booky asi pořizovat nebudu. Je to škoda, že to nevyjde i v tištěné podobě.

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, Nonstop knihkupectví a Ajax jsou super, obojí jsem už četla a je to úžasné čtení. :) jsem ráda, že tě to zaujalo.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem četla :) teď bych si ještě chtěla přečíst knihkupectví :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...