23. října 2014

LABYRINT

Labyrint: Útěk
James Dashner


Nakladatel: YOLI
Počet stran: 360
Rok a měsíc vydání: 08/2014

Anotace: Všechno se změní... Když se Thomas probudí ve výtahu, nepamatuje si nic než své křestní jméno. Nemá žádné vzpomínky na rodiče ani na domov a netuší, jak se dostal tam, kde je. Jeho paměť je prázdná. Není však sám. Když se výtah otevře, Thomas zjistí, že má kolem sebe chlapce, kteří ho uvítají na Place, širokém prostranství uzavřeném vysokými kamennými zdmi. Placeři, jak si jeho obyvatelé říkají, nevědí, proč nebo jak se tam ocitli. Kam jejich paměť sahá, vědí jen to, že každý den se otevřou kamenné brány do labyrintu, jenž je obklopuje. A stejně tak se každou noc pevně zavřou. Jednou za měsíc přiveze výtah nového chlapce. A nikdo nechce zůstat v labyrintu po setmění. Thomasův příchod Placeři očekávali. Ale další den se objeví dívka - vůbec první, která na Plac dorazila. A ještě překvapivější je zpráva, kterou jim doručí. Placeři byli vždy přesvědčení, že když se jim podaří labyrint kolem Placu vyřešit, najdou cestu domů... ať je to kdekoli. Ale čím dál víc se zdá, že Labyrint řešení nemá. Dívčin příchod nevysvětlitelně způsobí, že si Thomas začně připadat jiný. Něco mu říká, že by mohl znát některé odpovědi - kdyby našel způsob, jak se dostat k temným tajemstvím uzamčeným v jeho mysli. První díl zatím třídílné série vychází s filmovým přebalem, pod nímž se skrývá potah knihy ve stylu dalších dílů.

Velký hit poslední doby, pravděpodobně i díky filmovému zpracování, které před nějakou dobou běželo v kině. Hodně očekávaná byla ale i kniha a myslím, že právem. Čeká nás opět něco alespoň trochu nového v dnešním světě literatury opakující se na stejné téma. 

Myšlenka dětí uvězněných v labyrintu, kam ještě nemohou v noci, protože tam číhá mnohá nebezpečí, navíc když se stěny bludiště samy mění, tato zápletka je lákavá sama o sobě. Když to ještě autor podá tak, jak to podal, je téměř zaručen obrovský úspěch. Mě se kniha hodně líbila, přečetla jsem ji jedním dechem, zhltla jsem ji a přemýšlím, že si pokračování přečtu v angličtině, protože nechci čekat tak dlouho. Sice si myslím, že první díl bude jednoznačně nejlepší z celé trilogie, alespoň podle nastínění děje na konci vyprávění. 

Příběhem procházíme s hlavním hrdinou Thomasem a to od chvíle, kdy se ocitá v osadě, nic nechápe a je celý zmatený. Líbilo se mi, že nám odhalují vše po kouskách a maličkostech, avšak vždy k tomu přidají nějakou drobnost, nad kterou musíme nadále přemýšlet a čekáme, kdy nám toto tajemství konečně odhalí. Udržuje to po dobu čtení stálé napětí a očekávání. Zpočátku se také setkáme se spousty slovy, která neznáme, pouze tušíme, o čem by se asi tak mohlo mluvit. Je to povedené a musím ocenit i překladatelskou práci, protože výrazy jsou vážně chytlavé, krátce po přečtení jsem jedno z nich dokonce používala jako nadávku, stejně jako postavy, i já.

Dočkáme se i několika nečekaných zvratů, kdy si myslíme, že víme, jak dílo končí, ale nakonec jsme pořádně překvapení, protože nejen, že to tak není, ale kolikrát se stane téměř přesný opak. Pokud tedy máte rádi rychlý a nečekaný spád, kousání nehtů nervozitou z další stránky a probdělé noci nad posledními větami, určitě si Labyrint přečtěte.

Recenze psána pro web DatabazeKnih.cz

8 komentářů:

  1. Knižku jsem četla a jsem z ní nadšená :) Musím se ale přiznat, že nemám ráda hlavního hrdinu Thomase, prostě mi nějak nesedl. Tím to pro mě ale knížku nedělá horší, ba naopak :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. po pravde taky me obcas stval :-D ne ze bych ho nemela rada nebo mi nesedl, ale proste ... Thomas no :-D ale knizka celkove super

      Vymazat
  2. Pěkná recenze a naprostý souhlas :) Nepředvídatelné a děsně zábavné.

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím :) Labyrint je boží :3 když jsi napsala 'před nějakou dobou běželo v kině' celkem jsi mě vyděsila, že jsem to nestihla. :-D Musela jsem si to ověřit, ale ještě tam je :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak ja to videla na predpremiere a to uz je nejakou dobu :-D vlastne ani nevim, ze to jeste bezi :)

      Vymazat
  4. Tuto knihu si chci rozhodně přečíst. Krásná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem teda knížku nečetla, ale mám ji v plánu. :) Film byl podle mě božský ♥

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...