13. května 2014

ACHILLEOVA PÍSEŇ

Achilleova píseň - Millerová Madeline

Nakladatel: Host
Počet stran: 368
Rok a měsíc vydání: 01/2014

Anotace: Řecko v časech hrdinů. Patroklos, nešikovný mladý princ, byl vyhoštěn do království Fthie, kde žije přehlížen ve stínu krále Pelea a jeho zlatovlasého syna Achillea. 

Achilleus, „nejlepší ze všech Řeků“, je vším, čím Patroklos není - silný, krásný, syn bohyně - , a jejich cesty se nikdy neměly zkřížit. Jednoho dne ho však Achilleus vezme pod svou ochranu a brzy se z nich stanou přátelé. Vzdělávají se v umění války a medicíny a z jejich pouta vznikne něco mnohem hlubšího - k nelibosti Achilleovy matky Thetidy, kruté mořské nymfy.

Když přijde zpráva, že byla unesena Helena Spartská, jsou řečtí muži vyzváni, aby šli do války proti Troji. Achilleus se připojí sveden příslibem slavného osudu. Patroklos, zmítaný láskou a strachem o svého přítele, následuje Achillea do války, aniž tuší, jak krutá zkouška je čeká.

Toto dojemné a originální ztvárnění trojské války je zničujícím příběhem lásky a soupeření mezi bohy a lidmi. Hlavní zápas se však odehrává mezi nelítostnou ctižádostí a touhou lidského srdce po míru. 

Vypravěčem příběhu je Patroklos, procházíme s ním jeho životem od útlého dětství. Od rozporů s otcem, přes nehodu, která ho dovede do vyhnanství, až po setkání s Achilleem. Toto setkání je pro ně oba osudné. Chlapci spolu vyrůstají, i přes obrovské rozdíly fyzické i psychické. Nikdo pro ně není důležitější, než ten druhý. Vzdělávávají se spolu v boji, medicíně, stopování, lovu, umění. Oba rostou, bok po boku. Achilleova matka se je snaží rozdělit a připravuje jim mnohé nesnáze, chlapci se však nedají. 

Shodou událostí se oba vydávají do Trojské války. Achilleus bojovat, jako nejlepší ze všech Řeků a Patroklos, jako spřízněná duše následuje svého druha. Čekají je těžké zkoušky jejich vztahu, jejich osobností, jejich ctností. Jak to dopadne s válkou si ze školy určitě pamatujeme, zajímá vás ale, jak to ale dopadne s nimi?

Začnu obálkou, přilba je pro tohoto hrdinu, kterého známe především díky boji, jasně typická. Líbí se mi, že na místě, kde by měl být chochol, zobrazili název knihy. Je to jednoduché, nic přeplácaného, nic výrazného, líbí se mi. 

Když jsem se pouštěla do čtení, říkala jsem si, že historii Řecka znám ze školy dost detailně, takže mě nemůže už nic zaujmout, ani překvapit. A samozřejmě jsem se mýlila. Autorka spojila fikci s učebnicí dějepisu a vytáhla si z toho detail, který rozpracovala tak skvěle, že v rámci zamilování se do této knihy budu tvrdit, že taková byla historie.

Není to napsáno jako epos, ani řečtinou, takže čtivost zaručena. Všichni ze školy známe, co je typické pro tuto dobu - hostiny, boje, vypracovaná mužská těla, láska, lovy, písek. Většinou mi v knize dlouhé popisné odstavce téma vadí, tady ale ne, hltala jsem každé slovo, každý poryv větru, každou prasklou větvičku v lese a samozřejmě, každý záhyb svalnatého mužského těla.

Poslední odstavec jsem četla asi desetkrát za sebou, dokola, a znovu a téměř jsem měla slzy v očích. Bylo to tak dojemné, romantické, veselé i smutné zároveň. Skoro přemýšlím, že bych si to šla přečíst ještě jednou, celé, znovu. Neuvěřitelně silný příběh.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju nakladatelství Host.

12 komentářů:

  1. Mám rada knižky podobnej tématiky :) Vyzerá veľmi dobre.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jestli máš podobnou tematiku ráda, určitě si ji přečti, je to známé a přitom úplně nově podané :)

      Vymazat
  2. Taky mi tahle kniha připadala naprosto úžasná. Obdivuji autorku, že dokázala udržet napětí a čtivost u příběhu, který všichni znají nazpaměť...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já jsem tak trochu doufala, že to skončí jinak... :-D

      Vymazat
  3. Na tuhle knížku se strašně moc těším, nemůžu se dočkat až se k ní dostanu. A po tvé recenzi? Už aby to bylo! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já jsem se na ní netěšila, ale kdybych věděla, jaká je, přečetla bych si ji hned první den, co sem ji dostala :-D

      Vymazat
  4. Kniha vypadá opravdu moc dobře :-).. Pěkná recenze :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Budu si jí asi muset pořídit na veletrhu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky premyslim, ze si ji koupim, mam ebook ale tohle si zaslouzi mit viditelny a trvaly misto v knihovne :)

      Vymazat
  6. Vypadá hrozně zajímavě, i obálka se povedla :) Teď jsi mě tak moc nalákala na její četbu, že si ji budu muset co nejdřív sehnat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě si ji sežeň a přečti :) nerada někomu vnucuju knížky, ale jestli jsem mohla někdy doporučit něco s absolutně čistým svědomím a upřímně, tak je to tahle knížka <3

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...