29. března 2014

HON

Andrew Fukuda – Hon
Nakladatel: Fragment
Počet stran: 304
Rok a měsíc vydání: 09/04/2014

Anotace: Jak zůstat na živu ve světě, kde jsou lidé považováni za pochoutku a všichni touží po jejich krvi? 

Pravidla jsou jasná: nesmát se, nepotit se, neupozorňovat na sebe. A hlavně – nezamilovat se do jedné z nich! 

Gen se liší od všech ostatních. Nedokáže běžet rychlostí blesku, sluneční světlo ho nezabije a nemá neukojitelnou touhu po krvi. 

Je vybrán, aby se zúčastnil honu na poslední lidi. Jeho pečlivě utajovaný život se hroutí. Skupina bezcitných lovců začíná tušit, že s ním není něco v pořádku. 

Seznámení s dívkou v něm probudí city, které do té doby neznal.Gen našel něco a někoho, za co má cenu bojovat, a jeho potřeba přežít ve světě plném nemilosrdných dravců je stále silnější...

Včera v noci / asi spíš dneska k ránu (5:11) jsem dočetla reading copy tohoto dílka. Miluju knížky, které mi nedovolí odtrhnout se od nich, i když to znamená vzpamatovávat se z přečteni (nespaní) několik dalších dnů. Asi je tedy jasné, jaké bude mé hodnocení knížky.

Jak jde poznat z anotace, Gen je není jako "oni", žije v utajení. Chová se jako "oni", dělá co "oni". Co dělat nemůže, snaží se zamaskovat. Denně se holí (všude, chlupy "jim" totiž nerostou), má doma ke stropu nainstalované háky na spaní (i když v nich nespí, ale kdyby přišla nečekaná návštěva, chápete), každý den obědvá krvavý steak a do bryndáku utírá z brady odkapávající krev (i když nejvíc se těší na obyčejný zákusek / koláč / zmrzlinu po jídle). Tak tohle je Gen. Nebo taky H3, F12, D8 nebo nevím co (podle toho na jakém místě na jakém předmětu sedí, nemají žádné jméno (co je jméno?) ale určuje se to podle řady). 

Vládce občasně vyhlašuje hon na glupany (= lidi, tak jak je známe my - jsou pomalí, smrdí potem, smějí se, pláčou, téměř se již nevyskytují, posledních pár z nich se odchovává, většinou na jídlo a někteří mezi "nimi" žijí natajno, jako Gen). Všichni chtějí v losování vyhrát, maso z glupana, největší lahůdka na světě, nikdo obyčejný ji neochutnal a naprostá většina nikdy neochutná. A kdo se stává jedním ze šťastných výherců? No, šťastných ... Gen.

Postava Gena je skvěle popsána, ne přímo, tak čtenáři, tohle je Gen, ale tím, jak jsme v jeho hlavě, myslíme s ním, žijeme s ním, ho skvěle poznáme. Úplně jsem cítila, co on. Smutek, strach, absolutní sebe kontrolu, odhodlanost, ztrátu naděje, nalezení naděje, lásku. Jasně, že je v příběhu láska, za co by jinak stálo bojovat?

Co se mi líbí, že nikde není řečeno, kdo jsou oni. Knížek s upíry, vampýry, dhampýry = lidi v pojetí knihy, už bylo hodně. Z popisu poznáme, že se jedná o něco takového, nikde to ale není řečeno. Humor v knížce je boží, obyčejnost lidského kluka Gena a jeho hlášky o něčem, co je nám absolutně všední (potíme se, smějeme se apod.), ale on, vychovaný v této společnosti a otcem vedený k absolutní nenápadnosti (jinak by byl ve vteřině sežrán, rozcupován, vypit) o všem mluví, jak kdyby se nechumelilo. Příběh je poutavý, napínavý. Jde o něco mezi Hunger games a jakýmkoli upířím příběhem. Bála jsem se, že se mi to nebude líbit, zase zabíjení a zase upíři, ale nestalo se tak, je to prostě jiné. A jak jsem uvedla na začátku, přečtení za jednu noc by vám mohlo napovědět, jestli bych knížku doporučila či nikoliv :)

Za reading copy děkuji nakladatelství Fragment.

13 komentářů:

  1. děkuji za poslední kapku k potvrzení toho, že si knížku mám přečíst :-) skvělá recenze a opravdu mě na čtení navnadila a už se moc těším, až se na ni vrhnu ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju. a určitě do toho jdi, je to fakt super :)

      Vymazat
  2. Díky za recenzi, už se knihy nemohu dočkat :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já díky za přečtení, kniha bude už brzo, tak vydrž :)

      Vymazat
  3. já si právě říkám, jestli jsem na knihu padla přes tebe?:D nedávalas o tom už nějakej článek?:D ve kterém bych to i dokonce komentovala?:D protože jsem si ji díky někomu dala do to-read listu :D a akorát mě štveš!:D teď mám na tu knihu chutě...

    OdpovědětVymazat
  4. Já se na knížku tak těším :) bohužel mi ještě nedorazila, tak se děsím, abych stihla přečíst a uveřejnit recenzi před vydáním :/

    OdpovědětVymazat
  5. nevypadá vůbec ne, a recenze mě nalákala - kam to jen vměstnat do seznamu?! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Čtu, čtu a zatím je to parádní. :)
    Hezká recenze. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky :) už máš určitě dočteno, jak se ti to líbilo? ;)

      Vymazat
  7. Ja som na toto čítala skôr negatívnejšie recenzie a nemám z toho taký pocit, žeby sa mi to páčilo, ale znie to celkom... nechutne 8D A to mi pripomína zombíkov 8P Možno sa ku knihe raz dostanem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele ja jsem si vsimla, nevim jestli to byla nahoda nebo co, ale vsechny cesky recenze co jsem cetla byly pochvalny a vsechny slovensky co jsem cetla na to nadavali :-D fakt nevim jestli jsem jenom nahodne koukala ale fakt to tak bylo :-D

      Vymazat
  8. Kniha vyzerá fakt zaujímalo, počula som už na ňu všelijaké názory, tak som zvedavá :D

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...