23. března 2014

SPI, DĚŤÁTKO, SPI

Spi, děťátko, spi - Carin Gerhardsen
Hammarbyjská série 3
Nakladatel: Vyšehrad
Počet stran: 288
Rok a měsíc vydání: 03/2014
Žánr: krimi, detektivky

Anotace - Hammarbyjská policie stojí bezradně před brutální popravou filipínské ženy a jejích dvou dětí u ní v bytě. Po pachateli nenajde žádné stopy a vyvstávají další a další otázky. Proč žije švédský otec dětí izolovaně, téměř bez kontaktu s okolním světem? A jak si žena z malých částek, které vydělává úklidem načerno, mohla koupit byt v hodnotě několika milionů? Kriminální komisař Conny Sjöberg, šéf Hammarbyjské policie, tvrdě pracuje na vyšetřování, ač jeho tým není zcela při síle. Jens Sandén trpí následky infarktu, Petra Westmanová stále ještě marně pátrá po identitě muže, který ji znásilnil, Džamál Hamád se snaží dobrat příčiny jejího náhlého nepřátelství a kolega Einar Eriksson zmizel beze stopy. Jak příběh souvisí s trýzněným mužem, který je uvězněn v kůlně u opuštěného domku? V jeho vzpomínkách je klíč k celému příběhu, který má původ v dávné minulosti.

První, čeho jsem si všimla, když mi kniha přišla, byla poutavá obálka. Jedná se o detektivku, takže je jasné, že na obálce bude něco kriminálního, jako třeba panenka s utrženou hlavičkou, rukou, nohou, ležící na vykachlíkované podlaze. Už tato drobnost mě lákala k přečtení, čekala jsem za tím velký příběh.

Jak již bylo řečeno v anotaci, do příběhu jsme vhozeni hned v úvodu a jsme svědky brutální vraždy ženy a jejích dvou dětí. Conny Sjöberg a jeho tým jsou povoláni k případu. Snaží se rozplést jednotlivé nitky události. Čí je svetr v předsíni? Proč je byt zařízen tak spoře? Proč nejsou nikde známky zápasu mezi dětmi a pachatelem? Kde je otec dětí? Do toho tým řeší každý své vlastní problémy, minulost, rodina, vzájemné vztahy na pracovišti. A k tomu všemu pohřešují jednoho kolegu, který by jim měl s případem pomáhat. Jak spolu vše souvisí? Proč nám o tom autorka vypráví?

V díle se setkáváme s mnoha postavami, především se čtyřmi policisty ústředního týmu. Dostane se nám náhled do života a myšlenek každého jednoho z nich. Každý má nějaký svůj zajímavý příběh, který se postupem času, doufáme, dozvíme. S postavami jsme seznámeni do nejmenších detailů, všichni jsou velmi zdařile psychologicky vykresleny. Není nám to ale řečeno přímo a hned. Obrázek si děláme příběhem a postupem času. 

Oslovilo mě, jak spolu všechno se vším souvisí. Z počátku jsem přemýšlela, proč nám autorka sděluje to a tamto. Brzy jsem pochopila, že mě čeká hlubší význam a nemohla jsem se od knihy odtrhnout, abych se co nejdříve dozvěděla každou drobnůstku. Než jsem se ponořila do děje, měla jsem trochu problém s určením postavy a situace, ve které se právě nacházíme. Nebylo to však rušivé, spíše to přidalo na napětí, které se celou knihou táhne. Fascinovalo mě, jak když jsem si myslela, že tady už se případ uzavře, objevila se další skutečnost, která rozehrála zcela nový příběh. A další. A další. Velkou roli zde hraje vina. Hluboká, krátkodobá, pomíjivá? A co si s ní počít, jak se s ní vyrovnat? Byla jsem naprosto polapena ve švédském Stockholmu a této napínavé detektivce.

Za recenzní výtisk děkuji portálu Severské detektivky.

4 komentáře:

  1. Hlásím se do fronty na půjčení! :) Pěkná recenze, já četla Máma, táta a děti z této série a přesně jak píšeš, začátek byl slabší, ale pak se to rozběhlo a všechno se to dokonale spojilo :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky :) Bylo to fakt super, přečetla jsem to jedním dechem :)

    OdpovědětVymazat
  3. Doteď jsem detektivky moc nemusela, ne že bych je neměla ráda, ale nestíhám ani dočítat žánry, které normálně čtu.. Ovšem poslední dobou jsem jim docela přišla na chuť :-).. Pěkná recenze :-), vypadá to fakt dobře..

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tahle autorka mi úplně unikala a to mám detektivky ráda. Budu se po ní muset podívat, vypadá to fakt dobře. :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...